Live report: Cradle of Filth, Alcest en Naraka – Hedon Zwolle, 07-10 -2022

In Hedon Zwolle staan vanavond drie acts op het podium. Het was voor mij de eerste keer sinds Covid dat ik een evenement bezocht. In het begin een beetje vreemd maar al gauw voelde ik me weer als een vis in het water. Na waargenomen te hebben dat de merchandisetafel ook zo’n 15% inflatie heeft ondervonden ben ik gauw richting het podium gegaan om de eerste act te gaan aanschouwen.

Naraka

Naraka

Deze Franse band is voor mij een beetje de vreemde eend in de bijt. Uiteraard staan CoF en Alcest muzikaal ook mijlenver uit elkaar maar hebben ze nog wel een raakvlak door de lichte black metal sporen in hun sound. Naraka voorziet ons van een pot simpele death/thrash met hier en daar een vleugje folk. De frontman weet het publiek nog een beetje warm te draaien maar echt los gaat het niet tijdens dit optreden. Muzikaal en visueel niet echt mijn cup of tea maar wel een prima opener voor de twee volgende acts.

Alcest

Alcest

Wederom een Franse band op de planken. De band staat al een tijdje op mijn lijstje van nog te aanschouwen bands. Hun depressieve sound met flarden black klinkt heerlijk dromerig. Muzikaal gezien wellicht de beste muzikanten van deze avond. Ook al zijn hun laatste platen een beetje repetitief in hun sound is het toch een genot om de songs live te horen. Er staan duidelijk ook veel Alcest fans in de zaal en wellicht met een volgend album kunnen zij zelf een package gaan headlinen.

Cradle of Filth

Waar ik net de muzikanten van Alcest impressief in hun spel benoem laat Cradle horen en zien dat zij qua totaalplaatje de betere band van de avond zijn. Uiteraard is de vraag met Cradle live of frontman Dani Filth een goede dag heeft. Zijn strot is niet altijd zeer plezant om aan te horen geweest in het verleden. Ook is niet alles uit hun discografie om over naar huis te schrijven. Vanavond is het een beetje hit and miss in het optreden. De aankleding is super maar dan staat er een speler met een mislukte pinhead schmink op de planken een beetje rare bekken te trekken. Zonde want het irriteert en leidt af van andere personen die wel serieus staan te spelen. Dani is goed bij strot maar het moge duidelijk zijn dat de iiiiiiiieeeeeeh’s nu toch wat korter van duur zijn.

De Bengaalse vuurpotjes die meegenomen zijn voelen zeer goedkoop aan. Het is net een vuurwerkpakket van de Lidl, de ene keer sparkelt het meer dan de andere keer en het ziet er eerder knullig dan tof uit. De setlist is okay, leuk om ‘Gilded Cunt’ weer eens te horen maar mis dan wel weer een paar andere krakers uit hun repertoire. De fans vooraan zal het allemaal worst wezen, zij slikken alles als zoete koek van Dani en zijn gezelschap. Ik hoop de volgende keer op wat meer professionele poespas of gewoon lekker spelen zonder poespas. Als je iets toevoegt aan de show zorg dan dat het goed werkt.

Dani Filth

Al met al een toffe avond uit in de prima zaal van de Hedon. Wat mij betreft graag meer van dit soort acts op deze locatie.

Tekst en fotografie: Ronald van de Baan