Live report: Smyrna Death Fest – Metropool Enschede 11-02-2023

“11 February 2023 Smyrna Death Fest in Metropool will bring Gore, Death and Demolition”. Dat is de aankondiging waarmee Smyrna35 Proctions deze avond aankondigt.

Het Griekse death metalgezelschap Mortal Torment mag vanavond het spits afbijten in de kleine zaal van Metropool in Enschede. Zanger Giannis valt gelijk op door zijn roze konijnenoren, dat is wat ik er tenminste van maak. Verder is hij goed gebekt tussen de nummers door. De zang zelf heeft een hoog joi-joi-joi gehalte, meer geluid dan tekst zeg maar. Muzikaal zit het wel strak in elkaar. Er worden veel nieuwe nummers gespeeld. Het laatste album Cleaver Redemtion dateert al weer van 2015 maar het nieuwe album staat nog niet gepland. Een lekkere opwarmer om de nekjes alvast los te gooien.

Massive Assault behoeft eigenlijk geen introductie. Deze band uit Hoogeveen timmert al een tijdje aan de weg met hun OSDM in de trend van het oude Entombed. Sinds kort heeft de band na een tijdje als driemansformatie te hebben opgetreden een nieuwe zanger in de gelederen en wel Peter Hertsenberg. Die zullen de mensen hier in Enschede zeker wel kennen van onder andere Troops of Doom die een tijdje geleden hun laatste gig gaven. Qua muziek niet te vergelijken maar Peter ligt dit genre ook wel. Hij merkt zelf op dat hij soms wel stukken tekst vergeet maar geen kniesoor die daar op let. Opvallend is dat het geluid live altijd wel een stuk vetter klinkt dan op de plaat wat altijd goed is natuurlijk. Afsluiter is zoals altijd ‘OSDM’.

Bloodphemy heb ik heel lang geleden voor het laatst gezien met toen nog Arnold Oude Middendorp als zanger. Dat was geen poespas, gewoon in z’n blote bast op het podium. De huidige zanger daarentegen is getooid in een soort van priestergewaad en het doet me lichtelijk denken aan Messiah van Candlemass. Wat me van toen is bijgebleven is dat de band toen wel erg vet klonk maar op één of ander manier maakt de band nu wat minder indruk. Visueel trekt de zanger wel de aandacht maar qua zang vind ik hem wel erg monotoon. Geen optreden wat me bij zal blijven.

Daarna krijgen we Cryptosis die voorheen een lange tijd onder de naam Distillator optrad. Met het aanpassen van de naam en de stijl werd er al snel een deal gesloten bij Century Media en sindsdien gaat het hard met de band. Het eerste album Bionic Swarm werd goed ontvangen door pers en publiek. De nummers klinken technischer en doordachter dan bij Distillator maar de thrashroots hoor je nog steeds wel.

Met de ombouw merkte je al dat het er een stuk professioneler aan toe gaat. Wat ik kan zien hebben ze inmiddels ook een eigen licht- en geluidsman en stagecrew. Ik heb al concerten gezien waarbij een groot videoscherm het podium tooide. Vanavond moeten we het doen met twee wat kleinere schermen aan de zijkanten. Ik heb het niet echt bijgehouden maar het lijkt erop dat Bionic Swarm integraal wordt gespeeld. Het visuele effect van de schermen en rookpluimen in combinatie met de gedrevenheid en skills van de bandleden maakt dit een erg strakke show.

Sinister sluit deze avond af maar gezien mijn vertrouwen in het openbare vervoer en het late tijdstip van optreden houdt deze jongen het na Cryptosis voor gezien.

Tekst en foto’s: Marcel Klaster