Review: Behemoth – Opvs Contra Natvram – Nuclear Blast – Release: 16-09-2022

Review: Behemoth – Opvs Contra Natvram – Nuclear Blast – Release: 16-09-2022.

Behemoth, opgericht in 1991, is tegenwoordig een blackened death metal band. In het begin speelde de band klassieke black metal met heidense teksten, maar later is de band overgegaan op occulte en thelemistische teksten geschreven door leadgitarist en zanger Adam ‘Nergal’ Darski. Met het album “Demigod” ging de band al wat meer meer richting de death metal. Na het goed ontvangen “The Satanist”(2014), had zanger Nergal een periode waarin de inspiratie om voor Behemoth te schrijven compleet weg was. Door onder andere het folk-zijproject Me And That Man kwam die inspiratie er toch weer en zie hier, het inmiddels twaalfde album “Opvs Contra Natvram”.

Behemoth is:

Adam “Nergal “Darski – Zang, gitaar
Tomasz “Orion” Wróblewski – Bas
Zbigniew Robert “Inferno” Prominski – Drums
Patryk Dominik “Seth” Sztyber – Gitaar (geen officeel bandlid)

Opvs Contra Natvram

Voor “I Loved You At Your Darkest” werd een groot promo offensief gestart om het publiek alvast warm te maken voor het album. De hoge verwachtingen werden, vind ik, maar deels waar gemaakt. Dat album had een sterk begin, waarin veel nieuwe dingen worden geprobeerd, maar het album kakte op driekwart wel wat in door een herhaling van zetten. In de aanloop naar dit album is er natuurlijk al de EP “Thy Becoming Eternal” gelanceerd met vier nummers die ook op dit album staan. Die nummer lieten al horen dat Behemoth het dit keer over een meer recht toe recht aan boeg gooit. De nummers leunen ook wat minder op de orkestratie dan op het vorige album.

Met opener ‘Post-God Nirvana’ zet de band gelijk al een onheilspellend sfeertje neer, waarna er met ‘Malaria Vvlgata’ gelijk de beuk in gaat. Met een lengte van 2:18 mag je dat gerust kort maar krachtig noemen. ‘Ov My Herculean Exile’ is dan wat minder snel maar wel weer vol met sfeer en aparte tempo-overgangen. Drummer Inferno draagt met zijn niet alledaagse fills ook duidelijk bij aan de sfeer van de muziek. Met ‘Disinheritance’ grijpt de band weer enigszins terug naar hun black metal verleden, niet nadenken maar raggen met die handel.

Afsluiter ‘Versus Christus’ lijkt in het begin een beetje een anti climax als afsluiter door het gebruik van piano in combinatie met cleane vocalen, maar juist daardoor krijgt het geheel wel een onheilspellend tintje. Na twee minuten krijgt het nummer wel een andere wending als de drums er bij komen, de snelheid wat omhoog gaat en er terloops wat blastbeats in worden gegooid. De nodige tempowisselingen en onder andere de toevoeging van een vrouwenkoor maken dit een epische afsluiter.

Doordat er geen tijdsdruk was heeft de band ruim de tijd gehad om hun combinatie van muziek en sfeer te perfectioneren. De vele tempowisselingen, de toevoeging van koren en het rauwe randje aan de productie maken dit een zeer goed te behappen album die makkelijk op repeat gaat.

1. Post-God Nirvana
2. Malaria Vvlgata
3. The Deathless Sun