Review: Hellevaerder/Duindwaler/Schavot/Asgrauw – Verloren vertellingen – Zwaertgevegt.

Liefhebbers van zwarte kunsten van eigen bodem zijn uiteraard al wel bekend met het kleine (maar fijne) underground label Zwaertgevegt. Zijn roster heeft een paar prima namen zoals Asgrauw, Hellevaerder en meer. Vier namen uit het roster hebben nu samen een split opgenomen onder de noemer “verloren vertellingen”. Deze split is zeer gelimiteerd via Zwaertgevegt te verkrijgen.

Verloren vertellingen

Hellevaerder mag deze split aftrappen en doet dit met hun welbekende black sound. Tremolo riffs en blastbeasts met daarover de ijselijke gillen van Miranda heen gestort . Dat zij het ook meer op sfeer kunnen gooien blijkt wel aan hun tweede toevoeging op dit album. Hellevaerder is een band om in de gaten te houden. Zij staan onder meer op het Rocktoberfest van Estrado te Harderwijk.

Duindwaler is nu aan zet en potjandorie dit eenmansproject weet even ruig uit de boxen te knallen! Niks geen zweverigheid te bespeuren. Gewoon heerlijk furieus en vuig knallen. Duindwaler is tevens lid van Hellevaerder maar weet hier met zijn twee nummers een bruut eigen geluid te uiten.

Schavot brengt wat meer schwung op deze plaat. De zwartgalligheid wordt meer melodisch benaderd. Dit geeft wat meer ademruimte in alle geweld wat al ten gehore gebracht is en er zit wat meer afwisseling in het tempo. Tevens beschikt Floris over een aangenaam “akelige“ strot die het geheel net dat beetje meer diepte geeft. Tevens is dit net als Duindwaler een eenmansproject maar nu van één van de kernleden van Asgrauw (Floris).

Asgrauw mag deze split afsluiten met twee nummertjes die gezien de aard van de vorige songs wat gemakkelijker in het gehoor liggen. Wees gerust het is nog steeds heerlijke pokkeherrie. Asgrauw is wat mij betreft de publiekstrekker van deze split. De andere parels zijn een mooie aanvulling op wat onze Nederlandse underground scene en vooral Zwaertgevegt te bieden heeft. Zoals ik eerder aangaf is de oplage erg gelimiteerd op vinyl. Dus wil je dit mooie collector’s item bezitten moet je snel even naar www.zwaertgevegt.nl