Review: Vltimas – Epic – Seasons of Mist

Review: Vltimas – Epic – Seasons of Mist.

Wat geniet ik toch nog steeds van het eerste wapenfeit van de metal supergroep Vltimas genaamd “Something Wicked Marches In”. Wat een genot is de wisselwerking tussen de heren Vincent ,Blasphemer en Mounier. Dit album vroeg om meer muziek van de heren. Na de corona-periode ( waarin de heren hun tijd hebben besteed aan het schrijven) is het eindelijk tijd voor hoofdstuk twee “Epic”.

Vltimas is:

David Vincent – Zang,bas
Blasphemer – Gitaar
Flo Mounier – Drums

Epic

Aan zelfkennis en grote persoonlijkheden geen gebrek. De mannen weten wat ze gemaakt hebben en dat het wederom episch is wat zij ten gehore brengen. Dit album is een logisch vervolg op “SWMI”. Er is duidelijk wel wat meer tijd gestoken in songstructuren en er worden wat meer melodieuzere kanten van de metal opgezocht. Dit werpt zijn vruchten af en maakt ook duidelijk dat het niet weer het zoveelste Morbid Angel project (niks mis mee) is van de heer Vincent.

David is wat mij betreft één van de betere vocalisten in het extreme metal genre. Wat ik vooral tof vind is dat hij met zijn cleane strot niks onderdoet voor zijn zeer herkenbare diepe grunt. Het geeft de songs een net wat meer epische vibe.  Los van het feit dat de songs tekstueel makkelijker te volgen zijn is het ook heerlijk om bombastisch mee te lallen. (gelukkig staat mijn gelal niet op de plaat ).

Click here to display content from YouTube.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

De drie singles zijn al een tijdje uit en deze zijn een mooie weerspiegeling  van wat men kan aantreffen op dit album. Sommige nummers schuren tegen rock aan, waar een ander weer wat meer de black/death aanpak heeft. De band komt met een meer speelser en diverser geluid op de proppen dan op hun eerste album. Het is echter wel wennen na het majestieuze “SWMI”. Deze plaat deed destijds de boel flink wakker schudden. Geen idee of “Epic” dit zal evenaren. De eerste kennismaking is in ieder geval goed.

Gelukkig is er een tweede album door de mannen gemaakt. Wellicht een iets ander geluid dan men op gehoopt heeft maar nog steeds is “Epic” een prima plaat. Hij zal bij veel metal-liefhebbers denk ik wel in de smaak vallen.

1.Volens Discordant
2. EPIC
3. Miserere