Review: Borknagar – Fall – Century Media Records

Borknagar is een Scandinavisch metal-instituut dat ons metalheads heeft doen laten genieten van zowel duistere riffs alsmede epische melodische folk. Een band waarvan je denkt dat het wel een keer gedaan zal zijn met hun muze. Maar nee, Borknagar is wederom op het strijdtoneel verschenen. De laatste twee telgen waren naar mijn mening iets aan de tamme kant. Uiteraard zoals we gewend zijn van Borknagar was het wel van hoogstaand niveau en komt het nog vaak in mijn playlist voorbij zetten.

Borknagar is:
Øystein G. Brun
ICS Vortex (Simen Hestnæs)
Lazare (Lars A. Nedland)
Bjørn Dugstad Rønnow
Jostein Thomassen

Fall

Wat je uiteraard al wel zou verwachten, op de productie van deze plaat valt niks op aan te merken. Wat weet de band toch altijd weer een perfect uitgebalanceerd eindproduct te leveren.  De songs zelf zijn ook weer prachtig in dat typisch “Borknagar” sausje. Het klinkt allemaal meteen vertrouwd en er wordt vrolijk voortgeborduurd op de sound van de vorige twee platen.

Gelukkig zijn ze niet dom bij Borknagar en weten ze dat als hetzelfde trucje driemaal gaan flikken, er wellicht de kans bestaat dat mensen een beetje uitgeluisterd raken.  De fans van het eerste uur zullen wel blij worden om te horen dat ze bij vlagen ook weer wat vuiger uit de hoek komen. De “easytune” of “lounge-pagan” klinkt uiteraard wel lekker en op zijn tijd heb je die adempauze nodig maar soms wil je ook gewoon knallen. Gelukkig doet Borknagar dit prima gedoseerd en dat maakt Fall een diverse beleving.

Hun ‘Nordic Anthem’  beklijft wel een te veel geforceerd aloude gevoel. De insteek is prachtig, de uitvoer komt alleen wat gezapig over. Gelukkig voldoet de rest van plaat wel aan de kwaliteit wat we mogen verwachten van deze toffe band.

Click here to display content from YouTube.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Conclusie :