Live report: Gaahls Wyrd, Winterfylleth en Gaerea – Turock Essen 22-10-2022

Live report: Gaahls Wyrd, Winterfylleth en Gaerea – Turock Essen 22-10-2022.

Op deze zonnige zaterdag trokken wij naar Essen, een uurtje over de grens, voor een gitzwarte dienst geheadlined door black metal icoon Gaahl. Alvorens hij ons meeneemt naar zijn rijk is het de eer aan Gaerea en Winterfylleth om het publiek op te warmen. Een zeer gevarieerde package aan black metal.

De spits wordt met flinke kaken afgebeten door het Portugese Gaerea. Gekleed in het zwart en getooid met een zwarte zijden zak met mystieke tekens over hun hoofd zet de band al gelijk een duidelijke toon neer wanneer zij het podium betreden. Deze band gaat diep en neemt ons mee op een reis door hun met black metal gevulde ziel. Hoewel de outfits een goed contact met het publiek moeilijk maken is de show er niet bepaald minder om. De band gaat lekker los en met name de zanger sleurt je met zijn theatrale bewegingen mee. Deze beste man gaat diep! Het publiek vreet het optreden dan ook als zoete koek. Een heerlijke opener voor deze avond en hun vers uitgekomen derde langspeler ‘Mirage’ is dan ook zeker de moeite waard om op te pikken.

Vervolgens is het de beurt aan het Britse Winterfylleth. Dit is hun derde show van de tour nadat Saor de eerste helft van de tour deed. De band is ook duidelijk een graag geziene gast want het publiek eet uit hun hand. Er is dan ook een stuk meer contact tussen band en publiek dan bij de voorganger, maar gezien de mystieke sfeer die bij Gaerea heerste is dat ook niet meer dan logisch. De band tapt duidelijk uit een ander vaatje aan black metal. Er is meer ruimte voor melodie en vooral de, helaas weinig voorkomend, meerstemmige zang geeft het een heerlijke vibe. Wanneer de band klaar is met hun set vraagt het publiek dan ook luidkeels om nog één laatste nummertje, helaas tevergeefs. En dan is het eindelijk de beurt aan de hoofdact, Gaahls Wyrd.

Waar Gaerea een mystieke show gaf met veel kracht en Winterfylleth een sterk samenspel had met het publiek weet Gaahls Wyrd beiden te combineren tot een niet te stoppen kracht. Deze band aan het werk zien en horen is de eredivisie van de black metal aanschouwen. Wat een strot heeft die Gaahl! Heerlijke black metal krijsen, diepe putgrunts, maar ook heerlijke tenor en zelfs een enkele hoge uithaal. Dat alles geframed door heftige furieuze black metal. De band geniet zichtbaar van de publieksreactie en gaat ook veelvuldig de fans langs om hier en daar een hand vast te grijpen en je een goede injectie black metal te geven. Uiteraard komen de full length ‘GastiR – Ghosts Invited’ en de vorig jaar verschenen EP ‘The Humming Mountain’ voorbij, maar de meeste aandacht gaat uit naar Gaahl’s vorige bands Gorgoroth, Trelldom en God Seed. Was het publiek meteen al razend enthousiast vanaf het begin, hoe verder we in de setlist komen hoe energieker en uitbundiger het wordt. Top show om nog lang van na te genieten.

Drie totaal verschillende bands met elk hun eigen krachten en geen zwakheden, dit is een perfecte package!

Tekst: Robert Popovic
Fotografie: Ronald van de Baan