Review: Avantasia – A Paranormal Evening With The Moonflower Society – Nuclear Blast

Review: Avantasia – A Paranormal Evening With The Moonflower Society – Nuclear Blast.

Het vorige album ‘Moonglow’ van Sammet’s Avantasia kon me enorm bekoren. Ik ben toen ook naar Oberhausen afgezakt om dit live te kunnen aanschouwen. Tobias besloot een thuisstudio te bouwen na de toer. Toen die klaar was was er de pandemie en Tobias zat vast en begon hij aan dit album. In eerste instantie zong hij alles in en verzorgde ook de muziek. Zijn trouwe partner in crime Sascha Paeth kwam hem later bijstaan en deed natuurlijk ook zijn deel van de productie. Van zijn andere band Edguy werd er in 2017 een verzamelaar uitgebracht en dat was eigenlijk de aanloop naar het officiële einde (Tobias spreekt van een pauze) van zijn eerste liefde. De combinatie van beide bands bleek te veel en daarom draait alles nu rond Avantasia.

Avantasia is:
Tobias Sammet – zang, toetsen, piano, orkestratie, bas
Sascha Paeth – gitaar, toetsen, piano, orkestratie

Gastzangers: Ralf Scheepers (track 2) Floor Jansen (track 3,en 5) Michael Kiske (track 4 en 11) Jorn Lande (track 6 en 11) Ronnie Atkins (track 7) Bob Catley (track 8) Eric Martin (track 9) Geoff Tate (track 10)

A Paranormal Evening With The Moonflower Society

Het album start rustig en tegelijkertijd mysterieus met pianogeluiden. ‘Welcome To The Shadows’ doet me geregeld denken aan de film ‘A Nightmare Before Christmas’ qua sfeer. Sammet vertelt als het ware de teksten. Het refrein is licht bombastisch met meerlagere vocalen. Een opener van formaat dus.

Met ‘The Wicked Rule The Night’ worden alle registers opengetrokken in pure metalstijl. Hier is in de vorm van Ralf Scheepers de eerste nieuweling te horen op dit album. Ralf klinkt (speciaal op verzoek van Tobias) als de Rob Halford uit het midden van de jaren 80. Zelf laat Sammet ook horen dat zijn stem vele stijlen aankan. Sascha laat tijdens de solo zijn gitaar heerlijk scheuren. Een droom van Sammet is uitgekomen met ‘Kill The Pain Away’ waarop Floor Jansen te horen is. De bombastisch lichte operastart deed me al een stem van die aard vermoeden. Tobias schreef dit nummer met de stem van Nederlands trots in bange dagen in het achterhoofd. Opnieuw is de zang van Tobias een perfecte match met die van Floor. De lange tijd in zijn studio heeft hem dus geen windeieren gelegd.

Een eerste vaste waarde doet zijn intrede tijdens de powermetal track ‘The Inmost Light’. De hoge typische stem van Michael Kiske komt hier perfect tot zijn recht. En te denken dat de man ooit verkondigd had om geen metal meer te zingen. Deze snelle track had eigenlijk niet misstaan op de laatste van Helloween.

Het nummer ‘Misplaces Among The Angels’ werd eerst afgewezen door Floor Jansen, omdat ze van mening was dat haar stembereik niet zo geschikt was voor zo’n track. Maar nadat ze ‘Kill The Pain Away’ had afgerond leverde ze toch een versie af die volgens haar beter klonk. Het is een soort van powerballade met herhalende riffs en piano op de achtergrond. Tijdens het refrein ontploft het nummer en horen we een werkelijk heerlijke samenzang van het duo.

Die ander trouwe gast, de Viking Jorn Lande doet zijn ding naast Tobias in de rocktrack ‘I Tame The Storm’ met een aanstekelijk refrein. Jorn zijn typische powerstem is nog steeds als een rots in de branding en lift dit nummer naar een hoger niveau. Het meer ingetogener ‘Paper Plane’ is de ideale manier om de zachtere zijde van Ronnie Atkins te laten horen. Tobias beschikt nu ook over de gave om de juiste zanger in het juiste nummer te plaatsen. Dit nummer is een soort van cocktail van een ballade met AOR stukken erin verwerkt.

Tijdens het opbeurende ‘The Moonflower Society’ kan je naast strakke riffs de warme stem van topper Bob Catley horen. De ondertussen 75-jarige Brit verbaast me telkens weer met zijn aangenaam stemgeluid. Het enorm aanstekelijke refrein zorgt ervoor dat dit nummer tot één van mijn favorieten behoort. De orkestratie is hier de spreekwoordelijke kers op de taart.

Heerlijk fretboard gitaarspel brengt ons bij ‘Rhyme And Reason’ Sasha bewijst hier ook dat hij alle stijlen aankan. Deze metaltrack kent een sterke ondersteuning van de drums en de soulvolle stem van Eric Martin doet ook een aardige duit in de zak. De vingervlugge solo van Sasha gaat naadloos over in blijmakende Helloween-riedeltjes. Het nummer ‘Scars’ kent het meeste gevoel en emotie en hier is blijkbaar de onverslijtbare stem van Geoff Tate verantwoordelijk voor. De kerel staat wederom aan de absolute top als je het mij vraagt.

Save the best for last dacht Tobias wellicht met de tien minuten durende afsluiter ‘Arabesque’. De start roept door het drumritme en de doedelzak bij mij een Keltische sfeer op. Het vervolgt echter in een bombastische track met opmerkelijk Oosters geïnspireerd gitaarwerk. Achtereenvolgens horen we Tobias, Jorn en Kiske aan het werk. Door drie totaal verschillende stemmen samen te brengen, maak je het pad klaar voor een avontuurlijke reis in metalland. En dat is precies wat je hier voorgeschoteld krijgt.

Tobias mag echt trots zijn op dit album. Na het voortreffelijke ‘Moonglow’ dacht ik dat hij zijn meesterwerk had afgeleverd, maar dit album wordt met elke luisterbeurt beter. Vooral Tobias komt hier vocaal verrassend uit de hoek en bewijst naast een magistrale songschrijver ook een meer dan bekwame zanger te zijn. De composities zijn perfect uitgewerkt en bij elke track hoor je de beste stem. Dit live meemaken zal opnieuw een wonderbaarlijk gebeuren zijn. We zullen hemel en aarde bewegen om dat mee te mogen maken. Of moet ik mij lid maken van The Moonflower Society. Het artwork van Alexander Jansson is (net als op de voorganger ‘Moonglow’) uiterst geslaagd. Dit zal tijdens de live-concerten perfect tot zijn recht komen.

Score: 4.5 uit 5

1. Welcome to the Shadow
2. The Wicked Rule The Night