Live report: Soilwork, Kataklysm, Wilderun – Metropool Hengelo 05-02-2023

Deze toer is er eentje met twee hoofdacts namelijk Soilwork en Kataklysm waarbij deze afwisselend de avond afsluiten. In eerste instantie was het de bedoeling om nog een vierde band toe te voegen maar werd er uiteindelijk gekozen voor deze constructie met meer speeltijd voor de hoofdacts.

Het Amerikaanse prog metalgezelschap Wilderun mag vanavond als support het spits afbijten en er zijn al aardig wat mensen op de been. De band heeft veel orkestraties in de muziek en die komen niet van een toetsenist maar helaas van de band. Zanger Evan Berry wisselt tussen clean en grunts waarbij hij soms in de cleane gedeeltes wordt bijgestaan door bassist Daniël. Door de rustige passages met cleane zang wordt je soms in slaap gesust maar de band staat ook bekend om de heftige overgangen waardoor je met een hoop bombast ook net zo makkelijk weer wakker wordt geschud. Op de plaat wordt er in sommige nummers ook vaak een muur van geluid opgeworpen maar die nummers laat de band bewust of onbewust achterwege. De band krijg drie kwartier de tijd om hun kunsten te vertonen. Visueel is het vaak wat statisch maar muzikaal overtuigt de band mij wel.

Van de twee hoofdacts mag Soilwork dit keer beginnen. De band komt op met het intro van Övergivenheten waarna zanger Björn “Speed” Strid gelijk met een lange uithaal even laat weten dat hij goed bij stem is deze avond. Gitarist David Andersson overleed vorig jaar september en was de vervanger van Peter Wichers in 2012. Simon Johansson mag vanavond de honneurs waarnemen als tweede gitarist naast Sylvain. Simon is bekend als gitarist van de bands Memory Garden en Wolf en eigenaar van de Solna Studio en is een oude bekende van de band en hij speelt zijn partijen alsof hij nog nooit anders gedaan heeft. De hele band is trouwens nadrukkelijk aanwezig. Geen enkele ruimte wordt onbenut gelaten en vooral gitarist Sylvain zwiert het hele podium over. De setlist is een goeie doorsnee van de albums van de band. Van de nieuwe plaat Övergivenheten komen naast het titelnummer ook Is it your Darkness, Electric Again en Valleys of Gloam voorbij. Klassieker Stabbing the Drama mag uiteraard ook niet ontbreken, die zit al vrij vroeg in de set. Het publiek doet lekker mee en zo af en toe ontstaan de nodige moshpits. Na een uur en twintig minuten wordt de set afgesloten met Stålfågel en kan het publiek zich na een korte ombouwpauze op gaan maken voor nog een dik uur death metal geweld.

Want daarna krijgen we de oudgedienden van het Canadese Kataklysm. De band bestaat sinds 1991 en kwam in 2020 met hun laatste telg Unconquered waarna er door bekende redenen niet getoerd kon worden, maar de band haalt dit dubbel en dwars weer in. De band tapt duidelijk uit een ander vaatje dan Soilwork. Het is wel net zo’n geoliede machine als de Zweden maar het melodische aspect is wat minder aanwezig en de muziek is vaak wat meer recht toe recht aan rammen. Het grotendeel van het publiek is ook duidelijk voor deze band gekomen want vooraan is het al veel drukker dan bij Soilwork en de moshpits zijn eerder regel dan uitzondering onder meer omdat zanger Maurizio de boel lekker loopt op te zwepen. Ook hier weer een mooie doorsnee uit de ruim dertig jaar dat de band bestaat. Naast de nieuwe nummers The Killshot en Underneath the Scars van Unconquered komen ook oudjes zoals Manipulator of Souls en As I Slither voorbij. Afsluiter is Blood in Heaven en hebben we er drie uur death metal geweld in meerdere variaties opzitten.

Neem eens een kijkje in de agenda van Metropool want de zaal is goed bezig met het programmeren van metal. Onder andere het aankomend weekend Smyrna Deathfest met Sinister en Cryptosis. 10 maart Cannibal Corpse en Dark Funeral en in het weekend van 29 en 30 april het beruchte Bloodshed Fest met meer dan dertig bands.

Tekst en foto’s: Marcel Klaster