Report: Unholy Sabbath  – Little Devil – Tilburg

Unholy Sabbath  – Little Devil – Tilburg

Little Devil in Tilburg is al jaren een warme thuiskomt voor het metalminnend volk. Dit jaar is er voor het eerst het metalfestijn Unholy Sabbath. Dit tweedaags underground feestje, georganiseerd door Niels, maakt op papier genoeg indruk om de zaterdag af te reizen ( helaas de vrijdag verhinderd).
De eerste dag stond meer in het teken van doom naar wat ik van bezoekers begreep. Vandaag is de programmering meer op de zwarte kunsten gericht.

Frontline Despair
Vier jongemannen besloten in 2022 een band te beginnen met een war thema. Het kleine maar gezellige podium is met een paar stage-props versiert.  Het ziet er allemaal prima uit. De mannen zitten nog duidelijk in de beginfase van hun carrière. Hun songs moeten nog iets meer structuur krijgen en het spel zou iets meer samenhang kunnen vinden. Uiteraard enkel meer dan lof om een paar jongens de keuze te zien maken om extreme metal te gaan spelen. Alle vertrouwen dat met wat meer ervaring zij zeker nog wat harder gaan knallen dan zij nu al laten horen.

Tsjuster
Pop in je moerstaal. Het Friese Tsjuster brengt ons liederen over sages en verhalen uit het mooie Noorden van Nederland. Uiteraard alles in het mooie Frysk gebracht. Wellicht niet het meest originele thema, echter de band staat er met volle overtuiging. Goede songs en een volle bak Little Devil maken het tot een prima optreden. Ze hebben in ieder geval genoeg indruk gemaakt om hun werk op te zoeken. De Kloften fan Satan video geeft al een mooie indruk wat we van het aankomend album kunnen verwachten. Vuige melodielijnen met een bak distortion, genieten!!

Rituals of the Dead Hand
Tijd voor de legende van de Bokkerijders.  Het Belgische Rituals of the Dead Hand staat zonder opsmuk hun “olderwetse” extreme metal te promoten. Mooie trage passages en riffs die zwaar je hersenpan in geramd worden. Het geeft in samenhang met de galmende vocalen een bijna hypnotiserend effect. Ik kan jullie lezers de beide releases van deze band van harte aanraden.

De programmering is tot nu toe aangenaam divers! Bezoekersaantallen komen mooi op gang en de drankjes vloeien rijkelijk.

Fyrnask
Ritualistic black metal. In andere woorden: dikke black doorspekt met drone , ambiant en theatrale opsmuk. Schedeltjes, kaarsen, rookmachine en gewaden. Het draagt allemaal bij aan de show van Fyrnaks, Echter is het de sound van Fyrnask die dit tot een prima optreden maakt. Super strakke uitvoering van hun werk. Uiteraard waren wij dit van de sympathieke Duitsers al gewend op hun albums. Tof het nu een keer live te hebben kunnen aanschouwen. Één van de betere shows van de dag.

Ars Veneficium
Herrezen uit de assen van Eratomania brengt het Belgische Ars Venefium ons snelle haatvolle black. De band heeft met “The Reign Of The Infernal King” en “Usurpation of The Seven” twee puike black albums uitgebracht via Immortal Frost Productions. Vandaag laten de heren zien en horen waarom zij tot één van de betere bands uit de huidige scene behoren. Hun sound komt lekker agressief binnen blazen. De frontman gaat geheel op in zijn spel en lijkt bijna bezeten. Vol vuur en passie brengen hij en de rest van de band de songs ten gehore. Meer dan een prima optreden van Ars Veneficium.

Sammath
Wie is er niet groot mee worden. Sedert de jaren 90 brengt frontman Jan Kruitwagen ons compromisloze harde war metal. Met elke plaat groeit de woede en waanzin harder. Dit mede mogelijk gemaakt door de bastastiche Ruud en de manikale Wim. Met het vorig jaar uitgebrachte “Grebbeberg” laten de veteranen horen niks ingeboet te hebben aan kracht en haat. Godverdomme wat een wall of sound.  Sammath begeleid hun set met geluid van mortier inslagen en andere oorlogsklanken. De band is op oorlogspad en die furie slaat ook over op het publiek. The Little Devil is niet groot, maar de pit is lekker hard. Dit kost de zaal bijna een monitor. Gelukkig kunnen die bakbeesten nog wel tegen een stootje. Het dendert in Tilburg nog even flink na. Het allesverwoestende Sammath is wellicht niet voor iedereen te behappen maar de band heeft daar gewoon schijt aan. En dat is nu de kracht van Sammath. Doen wat jij tof vind. Als mensen daar ook nog eens van kunnen genieten is dat mooi meegenomen.

Hulde aan Niels voor het organiseren van dit kleine maar gezellige festival in The Little Devil. Ik zie graag volgend jaar weer een editie

Tekst en Fotografie: Ronald