Review: Immortal – War Against All- Nuclear Blast Records

Immortal bleek niet zo onsterfelijk als gedacht met het vertrek van boegbeeld Abbath. Na het vertrek bleek Immortal toch nog niet helemaal uitgeblust en kwam Demonaz samen met Horgh met het magistrale “Northern Chaos Gods” op de proppen. Het getij leek gekeerd maar er was al snel opnieuw geneuzel om de rechten van Immortal. Na wat juridisch getouwtrek achter de schermen, bleef Demonaz als laatste lid over. Van het oude Immortal lijkt er weinig over te zijn. Gelukkig dat met het nieuwe album blijkt dat Demonaz  het creatieve brein is achter de naam van Immortal.  “War Agains All” is de nieuwste telg van Immortal en komt uit via Nuclear Blast Records.

Immortal is :
Demonaz

War against all.

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Ik weet niet goed wat ik van dit album van Immortal moet maken. Het is nog steeds de ijzige kille sound van weleer en Demonaz doet niet onder voor Abbath. De riffs zijn gruizig, de basis is hard en vuig. Echter het is mij toch iets teveel een feest der herkenning. Sommige riffs lijken rechtstreeks vanuit ander werk gekopieerd te zijn. Het stoort echter net niet genoeg om het album links te laten liggen. Beter goed gejat dan slecht gemaakt.

Vooral omdat het enkel eigen riffs zijn, die opgepoetst en random erin gegooid worden heb ik er wel vrede mee. Demonaz laat in ieder geval horen dat, ondanks iedereen eruit getieft of met de noorderzon vertrokken is, Immortal nog steeds een relevante band is in huidige scene. De gloriedagen van weleer zullen er niet mee terugkomen. Echter de nostalgie doet zijn werk en ik hoop dat Demonaz snel een solide live line-up weet te realiseren. Het zou fijn zijn om Immortal weer live te kunnen aanschouwen.

Conclusie:  Ondanks dat “War against All” niet het album is geworden waar ik op gehoopt had, is het solide genoeg om onder de noemer Immortal een plek te krijgen in de epische discografie van de Noorse goden van black metal.

Score: 3,5 uit 5

1. War Against All
2. Thunders Of Darkness