Review: Machine Head – Of Kingdom and Crown – Nuclear Blast – Release: Out now

Review: Machine Head – Of Kingdom and Crown – Nuclear Blast – Release: Out now.

Machine Head werd in 1992 door Rob Flynn, die voorheen bij Forbidden Evil en Vio-Lence speelde, opgericht. Het debuutalbum ‘Burn My Eyes’ uit 1994 sloeg in als een bom. Sindsdien kent de carrière van de band de nodige ups en downs. Na een slecht ontvangen “Supercharger” werd de band gedumpt door hun toenmalige platenlabel en moest de band zo ongeveer weer opnieuw beginnen. Met “Through The Ashes Of Empires” kwam de band ijzersterk weer terug en leverde sindsdien weer menig episch nummer af. Phil Demmel en Dave McClain zijn vertrokken en vervangen door respectievelijk ex Decapitated gitarist Waclaw “Vogg” Kieltyka en ex Animosity/Animals as Leaders drummer Navene Koperweis.

Machine Head is:
Robb Flynn – Zang, gitaar
Waclaw “Vogg” Kieltyka – Gitaar
Jared MacEachern – Bas
Navene Koperweis – Drums

Of Kingdom and Crown

Het vorige album “Catharsis” werd met wisselende kritieken ontvangen Dat het album uiteindelijk zo eclectisch is geworden lag aan het feit dat Robb meer de nadruk wilde leggen op het verhaal dan op het tig riffs in een nummer proppen. Als je niet zo tekstueel bent ingesteld, zoals ik, dan zullen sommige nummers in eerste instantie wat vreemd binnenkomen. Het album had dan ook meerdere luisterbeurten nodig om echt gewaardeerd te kunnen worden. En zo geldt dat voor dit album eigenlijk ook wel.

“Of Kingdom and Crown” speelt zich af in een futuristische woestenij en vertelt het verhaal van twee personages, beide geconfronteerd met een onberekenbaar trauma, wiens verhalen bloedig met elkaar verweven raken. Opener ‘Slaughter the Martyr’ is tien minuten lang, vol met vocale harmoniën en melodie. De minimale gitaartonen in het begin zijn onmiskenbaar Machine Head. Robb gebruikt zijn rustige wat ruige maar ook z’n meer cleane stem die bijna niet herkenbaar is als je het niet weet. Het meerstemmige doet hij met bassist Jared die op het gehele album veel meezingt. Hij was de zanger/bassist van de band Sanctity dus zou je als band gek zijn om daar geen gebruik van te maken. Na drie minuten gaat het tempo erin met een typische MH riff. ‘Choke on the Ashes of your Hate’ is lekker uptempo en heeft veel typische Bay Area thrash metal passages. Het nummer is snel en agressief en wordt een absolute live knaller. ‘Become The Firestorm’ is ouderwets Machine Head met veel ruimte voor de zang van Jared zowel clean als growls. Het is een lekker log nummer met veel tempowisselingen en groove.

‘Overdose’ is de eerste van drie interludes waarin je een hartbewakingsmachine hoort die “flat” gaat waarna je een stem hoort die zegt “the overdose was too strong”. ‘My Hands are Empty’ is een wat ingetogener nummer en de rest van de nummers zijn ook minder snel en agressief dan wat we hiervoor hoorden. Bijvoorbeeld ‘Unhallowed’, die begint rustig met een iets vervormde stem en houdt voor het overige deel van het nummer de vaart mid tempo met wat snelle uitspattingen. ‘Kill thy Enemies’ en ‘No Gods , No Masters’ houden het midden tussen rustig en mid tempo met veel groove.

‘Rotten’ heeft die groove ook en versneld in de tweede helft met veel ruimte voor Vogg z’n gitaarkunsten. Afsluiter ‘Arrows In Words From The Sky’ is heavy maar gelijk ook erg melodisch, met een aantal passages met onheilspellende stemmen. De wegebbende gitaar is wel typisch voor een afsluiter van een album.

Ik denk dat de gemiddelde Machine Head fan dit album meer kan waarderen dan zijn voorganger “Catharsis”. De nummers qua opbouw met de nodige tempowisselingen vertellen op zich al een verhaal. Zonder de tekst te kennen kun je aan de sfeer van de nummers het verhaal wel zo ongeveer uitschrijven.

1. Slaughter the Martyr
  2. Choke on the Ashes of your Hate
  3. Become The Firestorm