Review: Graceless – Chants from Purgatory – Raw Skull Recordz – Release: Out now

Review: Graceless – Chants from Purgatory – Raw Skull Recordz – Release: Out now.

Elke Nederlandse (en vele Duitse) OSDM liefhebbers kennen uiteraard het uit Leiden afkomstige Graceless. Ware het niet van de vele brute shows, dan wel vanwege hun solide discographie. Met twee stevige stampers: “Shadowlands” en “Where Vulture Know Your Name”, heeft de band een stevige stempel gedrukt op de death metal scene in Nederland. In samenwerking met Raw Skull Recordz zijn de mannen sedert 2015 zoetjes aan meer naam en faam gaan creëren. Aan Inspiratie geen gebrek en de mannen leveren nu  via Raw Skull Records hun 3e langspeler “ Chants from Purgatory”

Graceless is :
Remco Kreft
Björn Brusse
Jasper Aptroot
Marc Verhaar

CHANTS FROM PURGATORY

Persoonlijk vind ik het altijd prettig als een band zich niet vasthoud aan hun geijkte sound waarmee ze hun faam behaald hebben.  Een sound is iets waar je altijd aan blijft schaven. De toppers in het genre weten dit te doen zonder hun “eigen” identiteit te verliezen. Graceless weet dit wederom te flikken op  “Chants from Purgatory” Waar een line-up prettig stabiel is, zoals bij Graceless het geval, wordt het schrijven meestal imposanter en wordt het een geoliede machine. Een machine die in dit geval weer dwars over je heen walst. Nu enkel wat genuanceerder en met meer emotie in het spel.

De death/doom invloeden zijn erg prettig te noemen. Het geeft het album gewoonweg wat meer sjeu. Ik betrap mij erop terwijl ik deze review schrijf hoe “swingend” de plaat is geworden. De “groove” is aan. Waar in het verleden het meer recht toe recht aan was op hun ingeslagen paden, heeft de band nu meer tijd genomen om wat uit te wijden en weet daarom te verrassen in oorstrelende instrumentele passages. Kreft rolt zijn aangename strot weer over de muzikale lekkernijen heen. Qua productie ben ik ook erg blij met het basgeluid. Gewoon een dik basgeluid van Jasper  zonder weg te vallen in de zware HM2  rifferij. Marc kennen we uiteraard ook van het slagwerk bij Soulburn en ook hier is het een solide aanwinst om de boel samen met Jasper in een pompend geheel te houden. Bjorn en Kreft hebben een prima balans weten te vinden in hun samenspel op gitaar.

Click here to display content from YouTube.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Graceless laat horen met “Chants from Purgatory, dat de koek nog lang niet op is. De band laat horen tot de gevestigde orde van de Dutch Scene te behoren.  Persoonlijk kan ik niet wachten de mannen weer live te mogen aanschouwen. Gezien hun drukke tourschema moet dit op korte termijn mogelijk zijn.  Wie de andere albums/EP’s heeft liggen kan braaf deze ook aan zijn collectie gaan toevoegen.

1. Giants
2. Chants from Purgatory
3. The Gates of the Gallows